user_mobilelogo
Jancsó O.: Elrabolt idő és Munkatársunktól: Gyorsan értesül, aki fertőzött lehet (cikkek apropóján) (2020. 09. 26.)

Magyar Nemzet Lugas Magazinja 2020. 09. 26. és 09. 28. hétfői szám

idézetek az "Elrabolt idő" cikkből:

A The Social Dilemma az adatkapitalizmus bugyraiba vezeti a nézőt, bemutatva a közösségi alkalmazások negatív hatásait.

A koronavírus miatti  bezártság például megsokszorozta a közösségi felületeken töltött időt... Ez kiválóan szolgálta a tech-cégek céljait is...

idézetek a 24.hu-ról:

Dömös Zsuzsanna újságíró. 2020. 09. 13.

https://24.hu/tech/2020/09/13/the-social-dilemma-netflix-jeff-orlowski-dokumentumfilm-ajanlo-google-facebook-kozossegi-media/

"A Netflixen szeptember 9-től magyar felirattal is elérhető Társadalmi dilemma (The Social Dilemma) című dokudráma hátborzongató képet fest a jövőnkről, de főként a valóságunkról. A Facebook, a Google és az Instagram egykori fejlesztői kongatják meg a vészharangot, és hívják fel a figyelmet arra, hogy mit művel az adatkapitalizmus a mentális egészségünkkel és a demokráciával."

"A történelem során még nem volt olyan, hogy ötven tervező, húsz és harmincöt év közötti fehér férfiak Kaliforniában, olyan döntéseket hoznak, amik kétmilliárd életre lesznek hatással." mondja Tristan Harris, a Google korábbi dizájnetikusa a filmben elhangzó interjújában. Harrist úgyis emlegetik, mint a Szilícium-völgy lelkiismeretét. Az egykor a Gmailen is dolgozó férfit egy ponton elkezdte zavarni, hogy a szolgáltatásokat egyre addiktívabbá tervezik, ezért felhívásként elkészítette a fent idézett gondolatot is tartalmazó prezentációját, amit szétküldött a cég alkalmazottainak, abban bízva, hogy belülről tud elérni változásokat. A várt forradalom azonban elmaradt.

A Harris által felvetett problémára építette fel filmjét Jeff Orlowski rendező, aki korábban a klímaváltozás témájáról forgatta a Chasing Ice és Chasing Coral dokukat.

...Erről beszélnek a nagy techcégek egykori alkalmazottai interjúkon keresztül. Olyanok, akik vezetőként dolgoztak volt a Facebooknál, a YouTube-nál, a Google-nél és a Twitternél, de távozásuk óta élesen kritizálják a termékeket, amik létrehozásában nekik is szerepük volt.

...újra kellene gondolni a reklámokra épülő üzleti modellt. Például megadóztatni a cégeket az általuk gyűjtött adatok után...

A legszélsőségesebben talán Jaron Lanier, a virtuális valóság úttörője, informatikus vélekedik:... a legjobb, ha törlöd magad a rendszerből.

 

Felelet: Gondolom, a magyar államvezetés a filmet fontossága miatt a nemzeti adókon azonnal sugározni fogja, és egyéb megnézését is ingyenessé teszi! Az újság a hírt nagy késéssel, és a tartalmat szélsőségesen tompítva, szinte meghamisítva írja meg. Miért? Mert a kormány is egy oldalon van az adathalász/tudatbefolyásoló cégekkel? A "stratégiai partnerekkel"? A MN cikkben a két kiemelt sornál nincs is több érték, csak az, hogy egyáltalán megismertet a film létezésével.

idézetek a "Gyorsan értesül, aki fertőzött lehet" cikkből:

 (a "Vírus radar" mobilalkalmazás) ... a megszokott működés közben a háttérben futva azoknak a mobiloknak rögzíti az egyedi, titkosított azonosítóját, amelyek legalább negyedórán át az applikációt letöltő személy kétméteres közelségében tartózkodnak.

Felelet: Hogy örülne Sztálin vagy Rákosi! Micsoda lehetőség (kapcsolatok, mozgás, beszélgetések elemzése besúgóhálózat nélkül)! Természetesen a kétméteres közelségben tartózkodók hozzájárulását nem kérik... Népszavazás sincs a kérdésről...

 

 

 

ÚJ ÍRÁSOK